Avagy a hálózati termékforgalmazók bibliája
Boldogok a lelki szegények, mert övék a mennyek országa
Máté 5:3
Az Amway-jel 1992-ben találkoztam először, még katona koromban. Volt nálunk egy tiszt, aki fogalalkozott vele. Előadást is tartott róla nekünk , később a dandártörzsfőnök utasítására abbahagyta. Vettem tőle egy tubus XXL méretű fogkrémet, amiről azt mondta, hogy gazdaságos és sokáig elég. Annyira mocsokrossz íze volt, hogy alig vártam, hogy elfogyjon, végül nem vártam meg.
Kábé egy év múlva találkoztam egy csajjal, akivel közösen voltunk nyári munkán. Érdeklődött felőlem és megkérdezte, hogy mi lenne, ha eljönne hozzám estére. Megörültem és mondtam, hogy jó lenne. Este csöngetnek, jött a csajszi, meg egy dipótáskás ürge, akire nem számítottam. Volt a falon egy Mercedes poszterem. Az ürge így indított: Hm, jó ez az autó, de mégjobb volna igaziból és lökött egy rögtönzött előadást a meggazdagodási lehetőségekről. Finoman visszautsítottam őket.
Harmadik hullámban már 2000 után futottam bele hálózati termékforgalmazóba. Ez is dörzsölt volt, megkért, hogy menjek el hozzájuk, mert beszélni szeretne velem. Elmentem az Isten háta elé, a Vezér utcába, be lettem tessékelve a konyhába. Főhős rámutatott egy vödörre, ami tele volt tisztítószerekkel, megkérdi:-Sejted már miért hívtalak? Először azt hittem nagytakarít és szeretné ha segítenék. Azt mondtam:-Nem. Erre fölvázolta, hogy ezeket árulja. Olcsó cuccok voltak (nem Amway). Mutatta, van parfüm 400Ft körül. Úgy nézett ki külsőre, mint a pumpás locsolókölni, volt belőle férfi (Chevignon-kalandvágyó férfiaknak) és női (Sabatini-romantikus hölgyeknek), akkor szúnyogcsípés utáni spray és a srác kiszámolta, hogy a hypergazdaságos mosóporral 30Ft-ra jön ki egy mosás. Majd felhívta a figyelmem, ha elérem a golden direktori szintet, akkor automatikusan jár egy kétszemélyes tengerparti nyaralás. Ezt is visszautasítottam és hazamentem.
Mindmáig azt hittem, hogy ezek a hálózatok befuccsoltak, de nagyon is működnek még. Sikerült megkaparintanom egy könyvet, amit meg kell venniük a jelölteknek/forgalmazóknak havonta frissülő oktató CD csomaggal. A könyv nem fénymásolható és a kézből ki nem adható. Evvel is csak a piramis felsőkockái járnak jól, tovább vakítva szegény halandót a gazdagságról.
A könyv címe: Figyelj a sikerért! Szerzője: Steve Shapiro. A borító szövege: Sajátítsuk el a hálózati termékforgalmazás legfontosabb készségét, az odafigyelés tudományát. A borítón két arc beszélget a világvégén egy szakadék partján. Az égen a Hold, a lábuk között a Nap és a fejük fölött a Tejút kavarog. A könyv áll egy előszóból: Miért olvassuk el ezt a könyvet? Majd követi négy fejezet.
Mi az odafigyelés?
Miért kell odafigyelni másokra?
Miért kell odafigyelni?
Hogyan figyeljünk másokra?
Ezután: Befejező gondolatok, végül: A Szerzőről. Az egész könyv 58 oldal. A leggyakrabban elhangzó szó benne az odafigyelés, tele van általam fiktívnek vélt nevekkel és szituációkkal. A benne leírtak nagyon alaposnak hangzanak, de szerintem áltudományosak és megtévesztőek. Az utolsó, szerzőről szóló fejezetben, Steve Shapiro még azt is fölajánlja, hogy előadásokat tart bárhol (gondolom nem ingyen), ajándék kazettával. Valahogy olyan érzésem támadt, hogy az itt leírtak nem működnek a magyar valóságban, meg egyáltalán sehol. A könyv szájbarág, ismétel, egy-két óra alatt kiolvasható. Azokat esetleg meggyőzheti, akik a TV Shopból rendelnek és termékbemutatókra járnak. Az egész egy marketingfaszság, szemfényvesztés.
Erről rengeteget tudnék írni és szerintem két részben írok róla. Muszáj néhány dolgot kiemelni a könyvből is. Hát akkor felkészülni...
(...)Tételezzük fel, beszélgetőpartnerünk megosztja velünk azt az álmát, hogy otthon szeretne dolgozni. A legtöbb hálózatépítő ekkor elkezdi mondani, mekkora lehetőség ez, és beszél, beszél, beszél. okosabb viselkedés odafigyelni, mert ezzel szerezhető meg a gyümölcs. Annyit mondjunk: "Ön tehát mindig arról álmodott, hogy otthon dolgozhasson. Mesélne többet erről?" vagy azt is mondhatjuk: "Miért tartja ennyire vonzónak az otthoni munkát?"
(...)
Tizenöt éven keresztül foglalkoztam eladással, és megtanultam, hogy minél többet beszélek, annál kevesebbet adok el. Minél figyelmesebb vagyok, annál többet adok el. Ha beszélek, semmit sem tudok meg az ügyfeleimről. Miről álmodnak? Mik a céljaik? Mik a titkolt vágyaik? mit tennének abban az esetben, ha tudnák, hogy nem vallanak kudarcot? Mi fáj nekik? Hogyan mutathatom meg nekik, milyen módon enyhíthetik a fájdalmukat? Ha többnyire én beszélek, nem nem fogom megtudni ezeket a dolgokat arról a személyről, akit befolyásolni próbálok, és ilyen módon megfoszthatok valakit élete legnagyobb lehetőségétől: attól, hogy a saját főnöke lehessen, otthon dolgozhasson, pozitív tevékenységet fejthessen ki, és meggazdagodhasson a hálózatszervezésben.
(...)
Donna Larson-Johnson főállású háziasszony és anya volt, aki szeretett volna mellékes jövedelmet, anélkül, hogy óvodába kelljen adnia gyerekeit. Ma saját vállalatát vezeti, amely nemcsak őt tette gazdaggá, hanem számos más embert is, akik ugyancsak nem rendelkeztek termékforgalmazási tapasztalatokkal.
(...)
Tudják, hogy a termékforgalmazás lényege: segíteni az embereknek azokban a döntésekben, amelyek javítják az életük minőségét. Ez a tudat talán izgalmasabbá teszi az ébredést.
(...)
Az 1. fejezetből megtudhatja, miért teszi az odafigyelés mássá, erősebbé, közkedveltebbé, bölcsebbé. A 2. fejezetből megtanulja, mit jelent igazából az odafigyelés, és miként nyit utat a motivációhoz. A 3. fejezet megmutatja, miért fontos az odafigyelés másokra, miért jelenti a leghatásosabb készséget. A 4. fejezet megtanítja, mire kell odafigyelnie, ha befolyásolni akar másokat. Megmutatja, hogyan kerekedhet felül a legsúlyosabb időveszteségen, és radikálisan növeli hatékonyságát. hogyan figyeljünk másokra, ez az 5. fejezet témája. Itt megtanulhatja az egyszerű kétlépéses képletet és a többszintű figyelés fejlettebb képletét. Sok szerencsét kívánok az emberekkel való foglalkozás új kalandjához!
(...)
Ha én azt szeretném, hogy ön csatlakozzon az én hálózatomhoz, akkor nem arra kell öszpontosítanom, hogy ez miért jó nekem, hanem arra, hogy miért jó önnek. Már említettem Donna Larson-Johnsont, aki rendkívül sikeres vezető a hálózati termékforgalmazásban. Ő két okból csatlakozott a hálózathoz: Szerette a bőrápoló szereket, és meglátta bennük az eszközt, amelynek segítségével otthonmaradhat a gyerekeivel, de ugyanakkor karriert érhet el. Ez volt Donna álma, és ő valóra váltotta ezt az álmot.
(...)
Donna mostanában így kérdez: Mary, ha maga dolgozna az én szakmámban, mit találna benne a legvonzóbbnak?
(...)
Ha kitartóan és folyamatosan törekszik arra, hogy beszéd helyett inkább odafigyeljen, elképesztő változást fog tapasztalni üzleti tevékenységében és kapcsolataiban.
(...)
Képzeljük el, mi történne, ha kifejlesztenénk magunkban azt a képességet, amelynek segítségével odafigyelhetünk magunkra, másokra és Istenre. Ez a többszintű figyelésmodell™ három makroszintje. Nem tudom, hogyan alakult volna az életem, ha többször hallgatok arra a belső kis hangra. ha odafigyelek a saját véleményemre. Ha figyeltem volna arra, milyen tanácsokat adok másoknak, és miket valósítok meg a saját életemben.
(...)
És mi történt volna, ha odafigyelek Istenre, aki számtalan módon szól hozzánk, de ezeket látszólag oly nehéz meghallani? Ha elég ember tanul meg odafigyelni önmagára, másokra és Istenre, családunkban, hazánkban és az egész világon el fog jönni a béke és a megvilágosodás kora.
(...)
Ne feledjék: Az akit akarata ellenére szerveztek be, még mindig nincs beszervezve!
(...)
Jelölt: De én nem akarok eladni a barátaimnak
Forgalmazó (szünet): Érdekes, hogy ezt mondja. Az egyik legsikeresebb forgalmazótól ugyanezt hallottam. Elmondaná bővebben?
(...)
Azt jelenti ez, hogy odafigyeléssel mindenkit rá tudunk bírni, hogy nem helyett igent mondjon? Természetesen nem ezt jelenti. Azt jelenti, hogy az odafigyelés teszi lehetővé, hogy a legelőnyösebb megvilágításba helyezzük elképzelésünket. Ez a legjobb esélyünk, hogy igen legyen a válasz. Ha lenne garanciája az igennek, akkor arról írnék könyvet. Vannak elzárkózó emberek. Hadd legyenek. Velük ne is töltsük az időt. mások várakozó álláspontra helyezkednek. Ők még nem biztosak a dolgukban. De meggyőzhetők, ha többet tudnak meg. A szkeptikusokat be lehet szervezni, gyakran belőlük lesznek a legjobb forgalmazók. Ne veszítsük el őket azzal, hogy túl sokat beszélünk. Növeljük a győzelem esélyeit, ha az odafigyelés szándékával közeledünk hozzájuk.
(...)
Ha az odafigyelés könnyű, vagy magától értetődő lenne, mindenki ezt tenné. Az odafigyelés nehéz.
Biztos vagyok benne, hogy sok termékforgalmazónak ez a bibliája és fontos neki az odafigyelés, még be nem szervez valakit. Amúgy meg szarik mindenre, a beosztottjaira és más emberekre, lehet még Istenre is. Egyszer ilyen dumával operáltak: Ez csak egy lehetőség, vagy élsz vele, vagy nem. Hát köszönöm inkább nem. Így nem kell mások malmára hajtanom a vizet, nem kell nekem is egyfolytában drága, vagy szar, vagy drága és szar cuccokat megvennem, plusz oktatókönyvet és CD-ket, ezeket másokra rátukmálnom és embereket beszerveznem süket sablondumákkal. Ebből csak a felsőbb szintek gazdagodnak.
Végül egy vicc:
Egy termékforgalmazó a másiknak: Te, mondjál már valamit, hogy odafigyelhessek rád.
Mire a másik: Hallgatlak.
Folyt. köv.
Addig is boááááá