Dobroczki Ádám barátom/bloggertársam/földim, egy nyílt levelet tett közzé saját blogján néhány perce, amit beleegyezésével teljes terjedelmében leközölhetünk. Az egyébként közérdekűbb politikai kérdéseket boncolgató blogja itt található, érdemes figyelemmel kísérni: http://railadam.spaces.live.com/
Túlzottan nem foglalkozunk politikával és eztán sem nagyon merülünk bele de ez eléggé közérdekű dolog:
---------------------------------------
Nyílt levél Orosháza önkormányzatának!
Tisztelt Önkormányzat!
Az elmúlt hetekben felröppentek hírek bizonyos vasúti szárnyvonalak bezárásáról. Összesen 38 vonalat érintett a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (továbbiakban GKM) döntése. Mint tudjuk, a GKM döntését egy alaposnak közel sem mondható felmérés előzte meg, melynek során több vasútvonal mentén is a reálistól eltérő utasforgalmi adatok születtek.
Az utasforgalom felmérése után a GKM döntött. 38, köztük kettő Orosházát is érintő vasútvonalon szűnik meg decemberben a személyszállítás. A két vonal: Orosháza-Szentes(-Kiskunfélegyháza) és a Mezőhegyes-Orosháza-Szarvas.
Mindkét vonal igen fontos a magyar vasúti hálózatban. Az 1907-ben megnyitott Orosháza és Szentes közötti vasútvonal azért épült meg, mert stratégiai jelentőséggel bírt, és bír is a mai napig. A megyét függőlegesen átszelő szarvasi vonal pedig sok Budapesten tanuló egyetemistának jelenti az egyik legggyorsabb és egyben legolcsóbb(?) megoldást. Összehasonlításképpen álljon itt néhány adat arról a három vonalról, amelyek mentén egy orosházi egyetemista fel tud jutni a fővárosba vasúton:
Vonalak száma | Érintett települések | Távolság | Menetidő | Jegy ára (50%) |
125. és 120. | Orosháza-Szarvas-Mezőtúr ÁTSZÁLLÁS Mezőtúr-Szolnok-Újszász-Budapest | 204 km | 3:30 | 1.500 Ft |
135. és 120. | Orosháza-Békéscsaba ÁTSZÁLLÁS Békéscsaba-Mezőtúr-Szolnok-Budapest | 231 km | 3:45 | 1.610 Ft |
135. és 140. | Orosháza-Szeged ÁTSZÁLLÁS Szeged-Kiskunfélegyháza-Kecskemét-Budapest | 253 km | 4:15 | 1.720 Ft |
Amint látható a táblázatban is, hogy az elítélt vonal adja meg azt a lehetőséget, hogy a leggyorsabban és a legolcsóbban jusson fel valaki Budapestre. Ez a legfőbb oka annak, hogy megkérdőjelezhető a GKM felmérésének szakmaisága. Már csak azért is, mert több településen az országban direkt akkor vizsgálták az utasforgalmat, amikor eleve kevés az utas. Legékesebb példa a turisztikai szenpontból igen fontos Szilvásvárad, ahol direkt nem akkor vizsgálták az utaslétszámot, amikor kiugróan magas a forgalom, például hétvégén.
A GKM viszont felajánlott egy lehetőséget, tény, hogy eléggé érdekesen. Kókáék felajánlották azt, hogy térségi vasúttá nyilvánítva biztosítják a további személyszállítást. A térségi vonalnak a lényege jelen esetben az, hogy a vasútvonal okozta veszteségeket az érintett önkormányzatok finanszírozzák. Jobb sorsú, nyugatabbi országokban ez a megoldás divatos, sőt fejlettebb is, mert ott magántőke vonult be a vasúti személyszállításba, így létrehozva regionális közlekedési szövetségeket. De tudni kell, az első lépés ott is a vonalbezárások voltak, majd az önkormányzatok vettek át bizonyos vonalakat.
Ezt a megoldást emiatt felemásan kell értékelnem, mert részben elhibázott döntésnek tartom, hogy ezt a két, városunkat érintő vonalat halálra ítélik, de örömmel tölt el, hogy elterjedt, jó megoldát keresnek a finanszírozásra. Ennek jele az, hogy 10 vonalon jelentették be, hogy térségi vasúttá nyilvánítható az adott vonal.
A hírekben már tegnap (ugye, november 7. volt a határidő a nyilatkozattételre) olvasható volt a "megmenekült" vonalak sora. Fájó szívvel konstatáltam, hogy nem láthattam ott az Orosháza nevet.
Emiatt teszem közzé ezt a levelet. Önök, kedves Önkormányzat, nem tettek semmit annak érdekében, hogy megmaradjon egy stratégiai vonal és egy, az ifjúság érdekeit igenis érintő vonal. Bocsánat! Szerveztek egy tüntetést. Azok után, hogy a Jobbik egy héttel korábban már településeket összefogó akciót hirdetett. Gondolom, nem akartak rossz színben feltűnni a lakosság előtt. Sajnálatos módon nem értek el vele semmit.
Ha Önök közül valaki is olvassa ezt a bejegyzést, akkor kérem válaszoljanak az alábbi kérdésekre:
- Miért nem tettek semmit a vonalak megmentéséért?
- Tárgyaltak-e önkormányzati ülésen a vonalak esetleges térségi vasúttá alakításának lehetőségéről?
- Ha igen, akkor miért született a vasút szempontjából negatív döntés?
Nem azért választottuk meg Önöket anno, hogy ne tegyenek semmit. Eddig bíztam Önökben, hogy hátha tudnak majd tenni valami kiemelkedőt a város érdekében, de eddig csak csalódást okoztak. Nem csak nekem, hanem sok ismerősömnek, barátnak, családnak.
Ellenben a mélyen tisztelt MSZP-frakcióhoz is lenne egy-két szavam. A ciklus megkezdése óta folyamatosan azon fáradoznak, hogy a Fidesz-MDF képviselőcsoportnak keresztbe tegyen. Hiába nem tetszik Önöknek a vereség, el kell fogadni végre: VESZTETTEK! A sok rágalom, mocskolódás a Szuperinfóban, amit hétről hétre olvashattak a város lakói: FELHÁBORÍTÓ! Nem feltétlen a jobboldali frakciót kell állandóan kritizálni, pláne nem olyan döntések meghozatala miatt, amelyeket Önök közül ketten a Parlamentben droidként szavaznak meg. Gondolom, tudja mindenki, hogy kikre gondolok. Először egy szép nagy tükröt kellene saját maguk elé tartani, és számot vetni mindazzal, amit maguk okoznak ebben az országban, és közvetve így a városban.
Tisztelt Önkormányzat!
Csalódtam mindannyiukban! A Fidesz-MDF-képviselőktől nem ezeket várta, és nem ezeket várja a lakosság. Remélhetőleg a jövőben máshogy mennek majd a dolgok. Az MSZP-frakciótól pedig azt kérem, kezdjenek el dolgozni, és ne csak szitkozódjanak, pláne ha a saját pártjuk által meghozott döntések miatt kényszerül a képviselőtestület olyan lépésekre, amiket megtesz.
Kellemes gondolkodást Uraim!
Dobroczki Ádám
Remélhetőleg, a szólásszabadság jogaként, meg fog jelenni ez a bejegyzés a következő Orosházi Életben is.
---------------------------------------