Underwater
Én nagyjából képben vagyok, hogy hogyan jutottál idáig, sőt folyamataában is sokat láttam a készítésből, de légyszi mondd el azért.
A University of the Arts London - mint otthon a JATE -, sok főiskolai és egyetemi kampuszt mondhat a magáénak. Én ennek keretében a Central Saint Martins College of Art and Design-ban (CSM) vagyok másodéves, graphic design szakon, amit nem igazán tudom hogy kéne lefordítani, mert "már nem nagyon beszélni madzsar", ugyebár... :), talán "grafikai tervezőnek"? És ezen belül is mozgókép szakágon, ami filmezést és animációt jelent. A tanáraink, ellentétben a többi tanárral a suliban, olyan jó fejek, hogy amikor csak tudnak, élő projekteket adnak fel nekünk. Kapcsolatban állnak a legkülönbözőbb szervezetekkel és cégekkel, így az esetek nagyrészében a munkánknak végül valaki tényleg hasznát veszi - mi így pénzjutalmat kapunk a helyezéssel, és az sem utolsó szempont, hogy diplomaosztó után a portfoliónkban olyan munkák szerepelhetnek majd, amiket bárki láthat a tévében, a buszok oldalán, vagy mondjuk valamilyen sportruházat logójaként. Az MTV már évek óta a CSM másodéves diákjainak az animációit veszi meg. Ebben az évben került sor az én évfolyamomra, és voltam olyan szerencsés, hogy 15 másik mellett az én munkám is bekerült a választottak közé.
Ezt megelőzően milyen munkákat csináltál és milyen fortélyokat tanultál?
Az első évben belekóstoltattak minket mindenbe, illusztráció, fotózás, reklám, amit akarsz, és ezek alapján kellett az év végén dönteni, hogy a 2. évben mire akarunk specializálódni. Én eleve az animáció miatt mentem oda, így nem volt nehéz döntenem, bár sajnáltam, hogy így a többire nem jut idő, mert őszintén szólva minden szakág nagyon érdekes...
Fortélyok? Megtanultunk fotót előhívni a hagyományos módszerrel, sötétszobában (fixiroldat, amit akarsz... :)), animálni rosztrumkamerával, réz- és linómetszetet készíteni, megtanultunk nyomtatni, mint Gutenberg, kis ólombetűkkel, könyvet kötni... Fel sem tudom sorolni mindet.
A második évben persze már szűkült a kör, itt már kamerakezelést gyakorolunk (digitális- és filmkamerát egyaránt), tanulunk a kompozicióról, a fények beállításáról, rengeteg szoftveres ismeretet vernek a fejünkbe, vágunk filmet, hangot, zenét és hangeffekteket, tipográfiát... Bármit, aminek köze van a mozgóképhez. (Sosincs időnk unatkozni! :D)
Az animacióknak milyen szoftverigénye volt és milyen technikákat alkalmaztál?
Az Underwater animáció alapja kézirajz (papír, ceruza), amelyeket aztán nagyfelbontású szkennerrel beszkenneltem és Photoshop CS3-ban finomítottam rajtuk, ezután After Effects CS3-ban készítettem el a további mozgásokat. Szeretem az After Effects-et, bár kétdimenziós képekkel dolgozom, ebben a szoftverben lehet háromdimenziós teret kreálni, különböző kamera és fénybeállításokkal egészen meggyőző térhatást lehet elérni. A Dorka animáció (az itt egyelőre nem publikált) rotoszkópozással készült, melynek a lényege az, hogy egy videót használtam referenciaként és a mozgást Photoshopban animáltam 25 kocka/mp-enként, majd utólag a videót egyszerűen kidobtam alóla és általam készített háttérrel helyettesítettem. Ezt a Photoshop animációt utána szintén After Effects-be importáltam és ott csináltam meg rajta a további korrekciókat.
Honnan merítettél ötleteket, mi inspirált?
A Dorka animációt az unokahugom ihlette, akivel sok időt töltöttem együtt előtte, a karácsonyi szünetben. Az Underwater alapötletét pedig egy osztálytársammal, Zarával dolgoztuk ki, valójában csak abban az egyben voltunk biztosak, hogy valami szürreálisat, meglepőt, szeretnénk prezentálni. Innentől kezdve a hirtelenjött ötleteket szabály nélkül, bátran alkalmazhattam. A kivitelezés mindkét esetben, teljesegészében saját munka.
Mik a következő projektek?
A nyári harmadévben három fő projekt volt. Az első főleg tipográfiai, egy általunk válsztott könyvnek kellett könyvborítót tervezni, majd erre épülve könyv-trailert, mely egészen új kategória, egyelőre még kísérleti stádiumban. Ezenkívül most először alkalmunk nyílt filmet készíteni 16mm-es filmszalagra, ami a digitális technikához képest teljesen új és izgalmas volt számomra. Emellett dolgozom egy újabb rövid animáción, melynek alapja Lewis Carroll egyik verse.
Ezek jólhangzanak, majd a kesőbbiekben még szeretném néhány munkádat a blogban bemutatni. Még egy személyes kérdés a végére: Mikorra várhatom tőled a blog új fejlécét?
Bár az orcámról már régen leégett a bűr, de mostmár bizton ígérhetem, hogy a nyár folyamán sor fog kerülni arra is, amint három óránál többet alhatok naponta.
Amen
Az animacióknak milyen szoftverigénye volt és milyen technikákat alkalmaztál?
Az Underwater animáció alapja kézirajz (papír, ceruza), amelyeket aztán nagyfelbontású szkennerrel beszkenneltem és Photoshop CS3-ban finomítottam rajtuk, ezután After Effects CS3-ban készítettem el a további mozgásokat. Szeretem az After Effects-et, bár kétdimenziós képekkel dolgozom, ebben a szoftverben lehet háromdimenziós teret kreálni, különböző kamera és fénybeállításokkal egészen meggyőző térhatást lehet elérni. A Dorka animáció (az itt egyelőre nem publikált) rotoszkópozással készült, melynek a lényege az, hogy egy videót használtam referenciaként és a mozgást Photoshopban animáltam 25 kocka/mp-enként, majd utólag a videót egyszerűen kidobtam alóla és általam készített háttérrel helyettesítettem. Ezt a Photoshop animációt utána szintén After Effects-be importáltam és ott csináltam meg rajta a további korrekciókat.
Honnan merítettél ötleteket, mi inspirált?
A Dorka animációt az unokahugom ihlette, akivel sok időt töltöttem együtt előtte, a karácsonyi szünetben. Az Underwater alapötletét pedig egy osztálytársammal, Zarával dolgoztuk ki, valójában csak abban az egyben voltunk biztosak, hogy valami szürreálisat, meglepőt, szeretnénk prezentálni. Innentől kezdve a hirtelenjött ötleteket szabály nélkül, bátran alkalmazhattam. A kivitelezés mindkét esetben, teljesegészében saját munka.
Mik a következő projektek?
A nyári harmadévben három fő projekt volt. Az első főleg tipográfiai, egy általunk válsztott könyvnek kellett könyvborítót tervezni, majd erre épülve könyv-trailert, mely egészen új kategória, egyelőre még kísérleti stádiumban. Ezenkívül most először alkalmunk nyílt filmet készíteni 16mm-es filmszalagra, ami a digitális technikához képest teljesen új és izgalmas volt számomra. Emellett dolgozom egy újabb rövid animáción, melynek alapja Lewis Carroll egyik verse.
Ezek jólhangzanak, majd a kesőbbiekben még szeretném néhány munkádat a blogban bemutatni. Még egy személyes kérdés a végére: Mikorra várhatom tőled a blog új fejlécét?
Bár az orcámról már régen leégett a bűr, de mostmár bizton ígérhetem, hogy a nyár folyamán sor fog kerülni arra is, amint három óránál többet alhatok naponta.
Amen