Földiek

Orosháziak itthon és a világban. Orosháziak, akik két okból is földiek -Egyrészt egy városban születtek -Másrészt a Földön élnek. És még sok minden más....

Elérhetőségünk

Friss hozzászólások

  • Szamóca67: A Laky mulatós néven ismert kazetta, Kadlott Karcsitól származik. An... (2022.03.28. 21:50) Jártál-e már Tótkomlóson?
  • krabat: users.atw.hu/g-modell/ferfi1.htm A bal felső "Nándor" sapkára szeret... (2021.11.30. 17:32) Középkorú és idős férfiak sapkaszerkezetei
  • FAQlyás Menyét: Én gyerekként nemcsak szívesen olvastam a képújságot hanem a zenéjét... (2020.02.03. 06:34) Képújság és Betűreklám
  • Erzsébet Alács: A fejnélküli lovas Orosz vesztern filmet keresem (2015.08.25. 01:12) A fejnélküli lovas
  • Mészáros Nándor: Joe Dulce "bagolyköpete" - ami egy méltatlanul elfeledett, kiváló da... (2014.10.10. 20:18) Slágerlisták tévedései
  • Marcellusca: Jó visszaemlékezni erre (is), a gyermekkoromhoz tartozott. Igaz, ebb... (2013.02.12. 11:30) OSN tornaünnepélyek
  • ash (-sly-): Sziasztok! Nemrég bukkantam csak rá erre a filmre (Dirty Mary, Crazy... (2012.10.07. 12:43) Dirty Mary Crazy Larry
  • SzZsoel: Az MZ TS-en pózoló srác a legjobb. :) Istenem, régi szép idők, mikor... (2012.08.30. 22:13) Záróra
  • SpoilerMagazin: @piemdzsi: Helló, ha még érdekel, mi közzétettünk egy Nihil-demót. F... (2012.08.01. 11:21) Az egykori Alternatív Zenei Klub
  • Lunatic ..: Kurva jók, gondolom beszerezni már egyiket sem lehet ... (2012.02.01. 01:29) Korabeli Fanzinek

Érdemes művészek

Ajánló még

Innen figyelnek

Címkék

! (7) abszurdisztán (1) airport (2) ajándék (4) ajánló (101) akt (1) aktfotó (1) ak 47 (6) allat (1) állat (27) álmok (1) amatőr (33) animáció (6) antimulti (4) átverés (1) aukció (1) autó (19) balaton (1) baleset (1) bíróság (1) bloggerkedés (5) boldogság (1) braintree (1) breaking news (12) bringa (5) brüsszel (1) budapest (1) bullshit (16) cirkusz (18) csajok (1) csalás (1) csehszlovák (2) csongrád (2) daralas (1) darálás (18) díjugratás (5) disco (46) divat (1) dubai (1) dvd (5) éjszaka (1) élet (2) életmód (1) életünk (1) élménybeszámolók (1) emlékező (14) én (1) enber (1) érdekes (1) érdekesség (1) erfurt (1) erotika (2) esemény (37) étel (14) évforduló (16) fashion (1) fegyver (1) fejtörő (28) felhívás (1) film (53) fotó (164) fruli (1) frulimata (1) frulint (1) futball (3) geci (1) german (1) giccs (9) glamour (1) global (2) gondolatébresztő (1) google (1) graffiti (8) gyalázat (22) gyerek (3) gyógynövényes (1) gyönyörűségek (68) hajó (4) hasonmás (1) hasselhoff (4) hellókarácsony (7) hobbi (1) holiday (1) hollandia (1) hulladék (12) hülyerendőr (4) humorherold (35) india (3) internet (42) ínyencfalat (29) irodalom (5) ital (41) iwiw (4) jani (1) játék (6) jövő (1) kazahsztán (1) kedvesolvaso (1) kiállítás (11) kisvárosi kispolgár (54) kocert (2) köcsög (1) kommunikáció (1) koncert (48) könyv (13) kormány (6) körös torok (1) korzika (3) kötöttpálya (6) közélet (1) közérdekű (4) közút (5) kult (1) kultúra (65) légy résen (2) licit (1) london (33) made in hungary (57) magyar (1) megmondás (1) megmozdulás (1) mese (3) metál (13) mikulás (1) mindennapok (2) mongólia (1) motor (5) movie (9) natúra (32) ndk (1) nemajánló (29) ny (9) nyár (1) nyavalya (13) nyugdíjas (6) oakland (1) oktatás (2) olimpia (4) orosháza (197) oscar (6) őszinte (1) palacsinta (4) palermo (1) paparazzo (3) petrocelli (2) póker (1) politics (8) potencia (1) punk (2) rádió (4) rap (2) rejtvény (8) reklám (13) repcsi (2) részegdisznó (1) retro (33) riviéra (2) román (1) ruha (9) sport (58) star wars (8) szavazás (3) szexuális (1) sziget (4) szinhaz (1) szlovákia (2) szociálmeló (5) szórakozás (1) tabletták (2) tánc (2) társadalom (1) tattoo (1) tavasz (1) technika (4) temető (8) tengerpart (6) terror (11) tesco (2) tótkomlós (2) tűz (1) tv (54) új-zéland (1) újság (38) új zéland (1) ünnep (20) usa (5) utazás (1) üzlet (1) vadászat (5) vágyfokozók (2) vallás (3) vásárlás (7) vér (3) video (23) vöröskereszt (1) vulgar (1) zene (101)

73 másodperc

2008.01.28. 06:59 | [imi] | 47 komment



T-30 másodperc:
Francis Scobee parancsnok: Még harminc másodperc.
T-25 másodperc: Michael J. Smith másodpilóta: Ne felejtsd a piros gombot a fordulásnál.
 (Megjegyzés: A másodpilóta elővigyázatosságból emlékezteti a parancsnokot a megfelelő kommunikációs beállítások ellenőrzésére. Miután az űrrepülőgép elhagyja az indítótornyot, a rádiókapcsolatot és az irányítást a Kennedy Űrközpont átadja a houstoni Repülésirányítási Központnak.
T-23 másodperc: Francis Scobee parancsnok: Nem fogom, nagyon köszi.
T-15 másodperc: Francis Scobee parancsnok: Tizenöt.
T-6 másodperc: Francis Scobee parancsnok: Most indulnak be, srácok.
 (Megjegyzés: Beindulnak az űrrepülőgép főhajtóművei.)
T-5 másodperc: Judith Resnik kutatóűrhajós 2: Ez az!
T-3 másodperc: Francis Scobee parancsnok: Mindhárom százon.
 (Megjegyzés: Mindhárom főhajtómű elérte a 100%-os teljesítményt.)
T+0 másodperc: Judith Resnik kutatóűrhajós 2: Ez az!
 (Megjegyzés: Beindulnak a szilárd hajtóanyagú gyorsítórakéták is.)
T+1 másodperc: Michael J. Smith másodpilóta: Indulunk!
 (Megjegyzés: A jármű elemelkedik az indítóállásról.)
T+5 másodperc: DPS: Elemelkedés megerősítve.
T+6 másodperc: Jay Greene repülésirányítási igazgató: Elemelkedés...
T+7 másodperc: Francis Scobee parancsnok: Houston, Challenger fordulási program.
 (Megjegyzés: Miután az űrrepülőgép elhagyja az indítóállványt, az a hátára fordul és úgy folytatja tovább a repülést.)
T+11 másodperc: Michael J. Smith másodpilóta: Gyerünk kisanyám!
T+14 másodperc: Ellison Onizuka kutatóűrhajós 1: LVLH.
 (Megjegyzés: Az LVLH a "Local vertical/local horizontal" kifejezés rövidítése. Az LVLH az űrrepülőgép földhöz viszonyított állását határozza meg)
T+15 másodperc: Judith Resnik kutatóűrhajós 2: (Káromkodás) jó!
T+16 másodperc: Francis Scobee parancsnok: Ez az!
T+19 másodperc: Michael J. Smith másodpilóta: Úgy néz ki, szeles időnk van ma.
T+20 másodperc: Francis Scobee parancsnok: Igen.
T+20 másodperc: föld: Gyorsítórakáta-rendszerek mérnöke: Teljesítmény 94-re.
T+21 másodperc: Jay Greene repülésirányítási igazgató: Kilencvennégy...
 (Megjegyzés: Mielőtt az űrrepülőgép elérné a hangsebességet, elkezdik visszavenni a hajtóművek teljesítményét 65%-ra. Erre azért van szükség, mert ilyenkor éri a szerkezetet a legnagyobb aerodinamikai terhelés (ezt hívják Max Q pontnak). Miután ezen a ponton túljut az jármű, a teljesítményt újra 100%-ra növelik. A 94 most azt jelenti, hogy a hajtóművek teljesítménye 94%-ra csökken.)
T+22 másodperc: Francis Scobee parancsnok: Alig látok ki az ablakomon.
T+28 másodperc: Michael J. Smith másodpilóta: Tízezer láb és 0,5 Mach.
T+35 másodperc: Francis Scobee parancsnok: 0,9.
 (Megjegyzés: 3000 méteres magasságban a hangsebesség fele a sebesség.)
T+40 másodperc: Michael J. Smith másodpilóta: Mach 1.
T+41 másodperc: Francis Scobee parancsnok: Átlépjük a 19 000-et.
 (Megjegyzés: A magasság 19 000 láb (5800 méter))
T+43 másodperc: Francis Scobee parancsnok: Rendben, a teljesítmény csökken.
 (Megjegyzés: A hajtóművek teljesítménye folyamatosan tovább csökken.)
T+48 másodperc: Booster: Mindhárom 65-ön.
 (Megjegyzés: A hajtóművek teljesítménye elérte a 65%-ot.)
T+49 másodperc: Jay Greene repülésirányítási igazgató: Hatvanöt, FIDO.
T+50 másodperc: föld: Repülésirányító: T-del megerősíti a teljesítményt.
T+51 másodperc: Jay Greene repülésirányítási igazgató: Köszönöm.
 (Megjegyzés: Az FD nyugtázza a 65%-ot, majd a FIDO-hoz fordul, hogy erősítse meg a kapott adatot, amit az meg is tesz.)

Végkifejlet:
T+57 másodperc:
Francis Scobee parancsnok: Gyorsítás.
 (Megjegyzés: Miután a jármű elhagyta a Max Q pontot, a hajtóművek teljesítményét újra növelni kezdik.)
T+58 másodperc: Michael J. Smith másodpilóta: Gyorsítás.
T+59 másodperc: Francis Scobee parancsnok: Vettem.
T+60 másodperc: Michael J. Smith másodpilóta: Az anyját hogy megy! Woooohoooo!
T+62 másodperc: Michael J. Smith másodpilóta: 35 000 és 1,5.
 (Megjegyzés: Magasság 35 000 láb (10 700 méter), sebesség 1,5 Mach.)
T+65 másodperc: Francis Scobee parancsnok: Nálam 486.
T+67 másodperc: Michael J. Smith másodpilóta: Igen, nálam is annyit mutat.
 (Megjegyzés: A sebességjelző-műszer 486 m/s-ot mutat.)
T+68 másodperc: föld:Űrhajó-kapcsolattartó: Challenger, maximális teljesítmény.
T+70 másodperc: Francis Scobee parancsnok: Vettem, maximális teljesítmény.
 (Megjegyzés: A főhajtóművek újra elérik a 100%-os teljesítményt.)
T+73 másodperc: Michael J. Smith másodpilóta: Uhh, őőőő...
 (Megjegyzés: Ez volt az utolsó mondat amit a fedélzeti hangrögzítő rögzített. Valószínűleg a másodpilóta érzékelte a nyomáscsökkenést a külső üzemanyagtartályban és erre próbált reagálni. Egy tized másodperc múlva a űrrepülőgép darabokra hullott, és megszakadt az összeköttetés....)


1986-ban ezen a napon, január 28-án
történt az emberiség egyik legnagyobb űrkatasztrófája. A Challenger űrrepülőgép felrobbant a start után 73 másodperccel.
A wikiről átvett beszélgetést megpróbáltam áttekinthetőbbé tenni, mindenféle más változtatás nélkül. Ezen kívül megpróbáltam olyan képeket gyűjteni a hálóról, amik nem járták be túlságosan a médiát (én elég ritkán vagy egyáltalán nem találkoztam velük). Remélem sikerült.
Személy szerint én ezt a katasztrófát nagyobb tragédiának tartom mint az Ikertornyok elleni merényletet még akkor is ha "csak" 7 űrhajóst vesztettünk el míg a merényletben több ezer de szintén ártatlan ember halt meg. Lehet, hogy csak azért gondolom ezt mert idegesít, hogy minden évben elárasztja a médiát a "nem csak az Egyesült Államok, hanem az egész világ elleni merénylet ez". Lóf*szt. Ennél amerikaibbnak nevezhető épület kevés akad és az idézett szöveg betudható annak, hogy csókolgatni kell a seggét az usákoknak na de erről majd máskor.
Amiért nagyobb tragédiának tartom a 7 űrhajós halálát az azért van mert a tudomány további fejlődésére elég nagy hatással volt. Eredetileg 2 műholdat kellett volna pályára állítaniuk és a Halley-üstökös megfigyelése mellett számos tudományos kísérletet elvégzése lett volna a feladatuk. Az első civil űrhajós is, Christa McAuliffe tanárnő is a gépen ült a Tanár az űrben program keretében aminek célja az élő közvetítésekkel a tudomány népszerűsítése lett volna. Ezt a programot az azonnali felfüggesztés után teljesen törölték is és az amerikai emberes űrrepüléseket több mint két és fél évre leállították.
A körülményeket már gondolom szinte mindenki ismeri, ebbe nem szeretnék belemerülni. Ehelyett inkább csak az általam eddig nem ismert, fent található rádiós párbeszéddel szerettem volna emléket állítani "A" Challengernek.

Greg Jarvis, Christa McAuliffe, Ronald McNair, Ellison Onizuka, Judit Resnik, Michael Smith, Dick Scobee



Induláskor már látható az első idegen fekete füst ami után másodpercenként körülbelül 4 új megjelenik:


A szigetelés átégett és a füst helyén megjelenik a lángcsóva, ami elégeti a gyorsítórakéta alsó rögzítését is:


Eljött az utolsó másodperc. A gyorsítórakéta alsó rögzítője elengedett és az egész jobb oldali rakéta elkezd elfordulni a saját felső rögzítésén:


A kiszabaduló folyékony üzemanyag robbanásszerűen ég el és szakítja szét a gépet:


A leszakadt kabin a vizsgálatok szerint nem sérült meg a robbanáskor és az űrhajósokat sem érte olyan erőhatás ami sérülést okozott volna nekik, viszont a hirtelen nyomáscsökkenés miatt nagy valószínűséggel eszméletüket vesztették és a tengerbe csapódáskor haltak meg. Ez olyan sebességgel történt, hogy a robbanás következtében gyakorlatilag minden nyom eltünt amelyből meg lehetett volna állapítani a haláluk valódi okát.

Zero-G, azaz súlytalansági tréning január 8-án:


A misszió legénysége:


Egy nagyon érdekes fotó. Műholdfelvétel a katasztrófa után. A kép közepén látható a szárazföld és a tenger találkozásánál a cikkcakkos törzsű gombafelhő-szerűség és az árnyéka:


Cape Canaveral, Florida:


Egy megmaradt nagyobb darab, a függőleges vezérsík jobb alsó része:


És végül a NASA felvétele elég jó minőségben. Nagyon jól látható az egyik elszabadult gyorsítórakéta is amiket a robbanás után 37 másodperccel (T+110másodperc) távirányítással megsemmisítenek mert elhagyták a biztonsági zónát:

Címkék: fotó évforduló emlékező

A bejegyzés trackback címe:

https://foldiek.blog.hu/api/trackback/id/tr13314316

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

-putyin- 2008.01.28. 08:37:08

Szép, hogy összeállítottad ezt az anyagot. Most is pont olyan megdöbbentő, mint akkor. Főleg annak az információnak a fényében, hogy tudták, hogy baj lesz...RIP.

nyekk 2008.01.28. 08:49:53

Vére ismét egy jó írás. Kb. olyan, mint ami a normális újságírást jellemezné. Képekkel, adatokkal. Nem olyan, mint a ma szokásos cikkek zöme, amin látszik, hogy a szerzője sem tud a témában semmit, csak igyekszik kitölteni a flekket. Csak nem jó útra tér az Index? Minap is volt egy jó, és érdekes írás arról hogyan működik a villamosváltó (és ezt legkomolyabban mondom, nem viccből.)

Félkegyelmű 2008.01.28. 08:52:13

Tényleg szép tőled, hogy ezt összeállítottad,
de kár idekeverni a WTC-t és a jelen politikát.
Legyen az oldal békés megemlékezés.

nyekk 2008.01.28. 08:56:39

Ja! Még a cikkhez: több forrásból is tudni lehet, (legutóbb a Discoverin volt róla szó részletesen) hogy a katasztrófát okozó tömítőgyűrűt gyártó cég szakemberei előre jelezték, hogy konstrukciós hiba miatt életveszélyes az elindulás. A rendkívüli hideg hideg időjárás (a tömítőgyűrűk rideggé, rugalmatlanná válása miatt) szinte biztossá tette az amúgy is valószínű katasztrófa bekövetkezését. Ennek ellenére a presztizs és anyagi okokból a tömítésgyár, és a NASA vezetői hazárdíroztak. Az eredmény ismert. Szinte tudatosan a halálba küldték a legénységet.

Capri · http://www.sportrepules.blog.hu 2008.01.28. 09:02:50

Tetszik az írás, de egy kicsi javitást engedj meg nekem.

Nem " jobboldali függőleges-stabilizátor:", hiszen abból csak egy darab van, hanem a függőleges stabilizátor (vezérsík) jobb oldala.
Üdv: Capri

TrogAir 2008.01.28. 09:04:15

Hello, a becsapodasig is jart a CVR, tehat a legenyseg addig elt, de ezt a NASA nem hozza nyilvanossagra "kegyeleti okokbol" ?

TrogAir 2008.01.28. 09:05:49

Capry, sot, az nem is stabilizator, mert nem ter ki az egesz iranyfelulet, hanem vezersik.

RP 2008.01.28. 09:13:04

Láttam egy filmet a NGC-n. Katasztrófák nyomában. Ott azt deritették ki, hogy rossz volt a tömítőgyürű, de a legnagyobb baj az volt, hogy felszálláskor belekerültek egy légörvénybe, ami miatt a tömítés elmozdult és ezért robbant fel. Asszem mondták, hogy kb még 1 percet kellett volna kibirnia, és utána semmi baj nem történt volna. Sajnos történt...

Atis64 2008.01.28. 09:43:25

Én is láttam az NGC filmjét, többször is. Emlékeim szerint az űrhajóskabin (szerkezetileg egységes kabin, amiben az űrhajósok tartózkodnak) viszonylagos épségben lerepült az űrhajó tetejéről. A filmen mutatták is azt a kis pontot, amit a felvételeken a kabinként azonosítottak. Ennek az egységnek volt saját fedélzeti "feketedoboza", amely rögzítette a robbanás utáni történéseket is, hangfelvételeket, életjeleket, műszaki adatokat, stb. Utána csapódott be a tengerbe, majd később megtalálták és felhozták. No, az ott elhangzottakat nem hozzák nyilvánosságra kegyeleti okokból, azt gondolom jogosan.

Maestro 2008.01.28. 09:52:01

az amcsi vezetés általában hajlamos erre a hazárdírozásra. Ha azt veszed, nekik nem olyan sok, mert "csak 7" asztronauta halt meg, azokat gyorsan pótolják, aztán lehet megint cselekedni. Az a durva, hogy ezek nem a saját embereiket féltik, hanem a presztízsküket, és megítélésüket.

az összeállítás jó, respekt.

-putyin- 2008.01.28. 09:52:45

azt tudni, hogy esetleg valóban a tengerbecsapódás ölte meg őket és nem a robbanás. hogy percekig zuhantak lefelé és tudták, hogy mi vár rájuk...

flimo13 2008.01.28. 09:58:39

Ha már ez szóba került, emlékezzünk meg az Apollo-1 legénységéről is, akik egy nappal korábban, 1967 január 27-én égtek el egy földi próba során.

en.wikipedia.org/wiki/Apollo_1

A sors fura fintora, hogy hat napon belül nem csak ennek a két katasztrófának van évfordulja, hanem február elsején lesz a Columbia tragédiája 5 éves. Nem a NASA kedvenc ideje ez a január vége-február eleje.

Február hetedikén indul az Atlantis, többszöri halasztás után, nem vagyok babonás, de Isten óvja.

movhu 2008.01.28. 10:11:37

Annak idején még gyerek voltam, és aznap feljegyeztem a naptáramba, hogy "Felrobbant a Cselendzser" :)
Akkor is nagyon megdöbbentő volt számomra az, hogy a biztonságosnak feltűntetett űrutazásban ilyen történhet.

Bivalyné Húszéves Erzsi · http://www.bhsz.blog.hu 2008.01.28. 10:13:59

Döbbenetesen szomorú, hogy emberi életeket oltott ki ez a tragédia.

rivera 2008.01.28. 10:18:30

Tényleg jó cikk, kudos érte. A hazardírozáshoz, szerintem nincs olyan hogy 100% biztonság, lehet hogy a Challanger esetén szükségtelen rizikót vállaltak de általánosságban - ettől az esettől elvonatkoztatva - a tudomány mellett a kockázat vállalásával lehet előremozdítani a felfedezéseket. Ha mindíg a biztosra mennénk máig nem járt volna ember a holdon, de lehet hogy még amerikát sem fedezték volna fel.

Silcon 2008.01.28. 10:44:42

Link: www.theadnostic.com/archives/2006/10/ (középtájon)
Richard Feynman a vizsgálóbizottság elnöke bemutatja egy pohát jeges vízben, hogy milyen törékennyé válik a szigetelőgyűrű hideg hatására.

Manó 2008.01.28. 10:49:52

Minden elismerésem az összeállításért. Sajnos ezekből a szörnyű tragédiákból is látszik, hogy még nagyon sokáig nem a csillagok mözött fogunk járni-kelni. Nem olyan rossz ez a Föld, csak kicsit zavaros.

DarkFuture 2008.01.28. 10:51:39

Pontosítok a 73 mp eredetileg 180 mp volt! Az űrhajó feketedoboza a becsapódásig működött.A robbanás után a pilótafülke levált a törzsről és a becsapódásban semmisült meg.
73mp-180mp:
1 perc 15 másodperc. (férfihang): Mi történt? Mi történt?

1 p. 17 mp. (női hang): Jaj, drága Istenem, Uram, Teremtőm!

1 p. 18 mp. (f.): Kapcsoljátok be a tartalék oxigént! Halljátok? Kapcsoljátok már be!

1 p. 20 mp. (n.): Nem kapok levegőt... megfulladok...

1 p. 21 mp. (f.): Vedd le a szkafander sisakját!

1 p. 22 mp. (n.): iszonyatos meleg van (sikoltás). Nem bírom, nem bírom tovább! Istenem... Most tedd meg... (sóhajtás).

1 p. 25 mp. (f.): Mondtam nekik, megmondtam... A fene egye meg!

1 p. 27 mp. (f.): Fel a fejjel! Na, mozdulj... Resnik ne...

1 p. 28 mp. (n.): Istenem, ne engedd, hogy így haljak meg! Ne most... ne itt... (nyögés).

1 p. 36 mp. (n.): Én... én most elmegyek... (érthetetlen szavak).

1 p. 37 mp. (f.): Várj, még nem haltunk meg!

1 p. 40 mp. (f.): A vállad... nem... én... (érthetetlen szöveg).

1 p. 41 mp. (f.): Ö... ö... (érthetetlen szavak) a nyavaja...

1 p. 50 mp. (f.): Megint nem kapok levegőt... megfulladok...

1 p. 51 mp. (n.): Jézus Mária! Ne! Neeee... neeeeeee...

1 p. 54 mp. (f.): Atya Úr Isten! Elment!

1 p. 55 mp. (f.): Szerencsés... (érthetetlen szavak).

1 p. 56 mp. (f.): Istenem... víz... végünk van (üvöltés).

2 p. (n.): (sírás) Isten veled... szeretlek... szeretlek...

2 p. 7 mp. (f.): Olyan lesz, mint egy kényszerleszállás...

2 p. 9 mp. (f.): Kösz. Kedves vagy! Én is így gondoltam...

2 p. 14 mp. (f.): Add ide a kezed!

2 p. 19 mp. (f.): Ébredtél már ott fel? Én... én...

2 p. 29 mp. (f.): Mi atyánk, ki vagy a mennyekben...

2 p. 42 mp. (f.): ...áldott legyen a te neved...

2 p. 58 mp. (f.): Az Úr vezet engem... nem akarom... nem akarom. És megérkezem az örökzöld vadászmezőkre... félek a Rossztól... Otthon fogok lakni...

3 p. 15 mp.-től: Csend, csend csend. Csak a súrlódó szalag végtelen pörgése hallatszik...

Perillustris 2008.01.28. 11:01:05

"No, az ott elhangzottakat nem hozzák nyilvánosságra kegyeleti okokból, azt gondolom jogosan."

A tortentek hatteret ismerve SZVSZ nem kell osszeeskuves-elmeletet gyartani ahhoz, hogy azt gondoljuk, egyaltalan nem kegyeleti okokbol nem hoztak nyilvanossagra, hanem mert elhangzottak terhelo informaciok azokban a ketsegbeesett pillanatokban.

DarkFuture 2008.01.28. 11:02:53

Ez a felvétel pár éve került Nyílvánosságra és a hozzátartozók is engedélyezték.

Perillustris 2008.01.28. 11:07:19

Ezek szerint megis nyilvanossagra hoztak...

[imi] · http://twitter.com/forgoimi 2008.01.28. 11:15:57

Capri: köszönöm a helyesbítést! a leszakadt elem pontos angol elnevezése valóban "Lower Right Vertical Stabilizer"

LiBerti 2008.01.28. 11:17:15

DarkFuture: Ez a második "felvétel" csak egy hoax. Lásd:

www.snopes.com/horrors/gruesome/challenger.asp

Amúgy jó az írás, csak egy hozzáfűznivalóm van: Az "Uh-oh..." magyarul nem "Uhh, őőőő...", hanem inkább "Hűha..."

Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2008.01.28. 11:22:28

tetszik, jó, hogy összeszedted ezeket.
(a "stabilizátor" magyarul ebben az esetben szerintem vezérsík amúgy.. tévednék?)

[imi] · http://twitter.com/forgoimi 2008.01.28. 11:29:30

Az infókat kutatva azt találtam, hogy a robbanás pillanatában teljesen megszakadt a földi rádiós kapcsolat a legénységgel és ott van vége ami a posztban szerepel. Ezen kívül pedig szándékosan csak ennyit akartam berakni. Létezik még a robbanás utáni földi irányítóközpont által leadott adás a Challenger felé (ugyanis Houstonból ment az irányítás ami nem a starthelyszínen van) és létezik az intercom adás ami az űrhajósok egymás közötti beszélgetése és az pedig a fekete dobozból került elő.
repülési szakamberek? :) mi a pontos magyar elnevezése a "Lower Right Vertical Stabilizer"-nek? javítanám a képaláírást.
LiBerti: a wikipediat vettem alapul és ott szerepelt az Uh, egyébként az élő rádióadást nem hallottam és az angol írást sem böngésztem de köszönöm a javítást.

Aszi 2008.01.28. 11:31:26

DarkFuture,

a robbanás utáni párbeszéd, amit bemásoltál ide, szélhámosság, azaz hoax. Nem hoztak nyilvánosságra ilyen párbeszédet, mert nem létezik ilyen.
www.aerospaceweb.org/question/conspiracy/q0258.shtml

teller 2008.01.28. 11:41:30

Ritka jó iromány. Index főoldalra vele.

PPéter 2008.01.28. 11:42:48

Hát persze DarkFuture, hogyne, gondolom ezt a szöveget ugyanaz hozta nyilvánosságra, aki Hitler mars- és holdbázisait meg a magyar-sumér-ufó örökséget is leleplezte.

pblue · http://www.savingprivateblue.net 2008.01.28. 11:52:18

ja semmi, elobb irtam, aztan olvastam bocs

Garry 2008.01.28. 12:01:23

1986 nem volt egy jó év, az amcsik elvesztették a Challenger-t és legénységét, a Szovjetunióban Csernobil robbant fel sok-sok áldozatot követelve közvetlenül vagy közvetve.
Azért érdekes, hogy mindkét nagyhatalom ( na jó a Szovjetunió már hanyatlóban ) kapott egy-egy látványos pofont ugyanabban az évben.

Mi magyarok meg Mexikóban semmisültünk meg a focipályán :)

1986...

[imi] · http://twitter.com/forgoimi 2008.01.28. 12:06:34

teller: fent volt a főoldalon de már levették.

[imi] · http://twitter.com/forgoimi 2008.01.28. 12:12:20

Garry: az is lehet, hogy a földközelben járó Halley-üstökös hatása!
További rossz hatásai az évben:
1986-ban írták alá a McDonald´s étteremhálózat magyarországi kialakításáról szóló szerződést és ebben az évben kezdte meg a sugárzását a Danubius rádió is :))

LiBerti 2008.01.28. 12:53:29

Jelen esetben:

Lower Right Vertical Stabilizer = függőleges vezérsík jobb alsó része

Semmiképpen sem jobb oldali függőleges vezérsík, mert csak egy van belőle, azaz nincs külön jobb és bal oldali.

DarkFuture 2008.01.28. 17:03:19

A hoax története is érdekes elvileg Christa McAuliffe férje engedélyezte a magnófelvétel közzételét, de erről talán őt kellene megkérdezni.
Az a furcsa ebben az egészben, hogy Richard Truly a NASA akkori vezetője azt nyilatkozta, hogy a pilótafülke egyben maradt a robbanást követően, az utasok beszíjazva értek földet, de a zuhanás közben ketten is bekapcsolták a vész-oxigén ellátást amit csak kézzel lehet aktiválni.Ezért feltételezik,hogy a robbanás után nem haltak meg a túlnyomásban.
A szalag története nyomom követhető a 20évvel ezelőtti újságokban.
Esti Hírlap, Chemical and Engineering News,
Élet és Tudomány,

Tavrok 2008.04.11. 09:42:49

Tetszik az oldal, a NGC-ön is szoktam nézni az ilyen katasztrófák felkutatását. Én nem értem ezt a robbanás utáni magnófelvételt. Nem vagyok fizika zseni, de én eddig úgy tudtam, hogy ha valaki ilyen szabad esésben zuhan, akkor arra akkora nyomás nehezedik, hogy meg sem tud mozdulni. Ráadásul pont repülőkatasztrófáknál modták NGC-en, hogy ha egy gép zuhanásba kezd, akkor az utasok rendszerint már zuhanás közben meghalnak, mert akkora a nyomás, hogy a belső szerveik szétmennek. Hogy voltak képesek beszélni, ráadásul mozogni? Valaki magyarázza már el nekem, hogy ez hogy lehet?!

knimbus4 2008.04.11. 10:36:29

Nem feltétlenül nehezedik akkora terheles a testre, hogy belehaljon.
A gyorsulás, amit g-ben mérnek veszélyesebb. Műrepülés közben, géptől függ, akár 9-10 g-t is kibír az ember cselekvőképesen. A légzéstechnikával pedig lehet helyettesíteni a g ruhát. Biztos ki voltak képezve erre a légzéstechnikára. Nem szétmennek a belső szervek, hanem leszakadnak az extrém gyorsulástól.

[imi] · http://twitter.com/forgoimi 2008.04.11. 12:46:22

Ez a robbanás utáni beszélgetés valóban hoax szinte minden forrás szerint és a NASA szerint is a zuhanáskor ha nem is haltak még meg de az szinte 100%, hogy eszméletüket vesztették mindannyian.

Heatseeker 2008.04.11. 12:58:57

"ha egy gép zuhanásba kezd, akkor az utasok rendszerint már zuhanás közben meghalnak, mert akkora a nyomás, hogy a belső szerveik szétmennek."

Pont fordítva, zuhanáskor, szabadesésben éppenhogy a súlytalanságot tapasztalják meg. Ha a sebességváltozás dinamikus, esetünkben ez a robbanás pillanata, majd a tengerbe csapódás, a gyorsulás zúzza szét őket. Pont ez volt a fölvetés, hogy a robbanás pillanatában nem kaptak akkora terhelést, amitől azonnal meghaltak volna, a sikló is egyben maradt. A tengerbe csapódás traumája volt halálos.


"A légzéstechnikával pedig lehet helyettesíteni a g ruhát."

Ezt azért megnézném. A gyosuláskor a fő probléma, hogy a testfolyadékok a test valamely részébe torlódnak (+g -> láb -> blackout, negatív g ->fej -> redout.) A g ruha azt tudja csinálni, hogy pozitív g esetén összeszorul főleg a végtagokon, és "visszaszorítja" a vért a fej felé. Negatív g-vel nem tudsz ilyet csinálni.

Légzéstechnikával max pár másodpercet tudsz nyerni, de nem helyettesíthető a g ruha. Szerintem.

pirosalma 2008.04.11. 13:09:34

Nagyon jó az írás!
Szép tőled, hogy megemlékeztél róluk.

Én még csak 5 éves voltam akkor, és bár hallottam erről a katasztrófáról, soha nem olvastam utána.
Köszi az infokért.

Kökény 2008.04.11. 13:22:36

Szintén laikusként kérdezem: Az ejtőernyősők is szabadon esnek és ott nincs szó semmilyen nyomásról, sőt mintha lebegnének( önmagukat nézve mint viszonyitási pontot, nem a Földet). És vannak olyan gakorlatok zűrhajósoknak, hogy "szabadon eső" repziben lebegnek. Ez nekem kissé ellentmond annak, amit Tavrok ír (kérdez). Inkább tűnik logikusnak, hogy a becsapódáskor/-tól haltak meg. Ott aztán tényleg fellép a gyorsulás hatása. Valaki tud válaszolni, mi is lehetett valószínűbb (feltéve,hogy éltek még a kabinban)?

Tavrok 2008.04.11. 17:48:29

Hát az ejtöernyősök eszembe sem jutottak. Pedig tényleg ők is szabadon esnek. Ezt a szerves dolgot meg tényleg egyik repülőszerencsétlenségnél mondták. Mindegy nem értek sem a biológiához sem a fizikához. Azért köszi a válaszokat, pár dologgal csak okosabb lettem. Még a repülős súlytalansághoz hozzáfűzném, hogy ott is csak akkor sikerül elérniük a súlytalanság állapotát, ha megfelelő sebességgel és szögben zuhannak. Azt is csak rövid ideig tudják fenntartani. Egyébként mikor felszáll például egy repülőgép, akkor is kicsit érezhető, ahogy a székedbe préselődsz. Ha meg zuhannak gondolom ez még erősebb.

Kökény 2008.04.11. 19:36:52

Hmm....most, hogy újranéztem a beírásokat látom, hogy Heatseeker tkp. már meg is válaszolta a kérdést. Szóval ha még éltek a kabinban, akkor az a becsapódásig tartott. Épp elég idejük volt rájönni, hogy mi is történik velük :( Elég ha csak belegondolunk a helyzetükbe, már gyakorlatilag mindegy is, hogy van-e hangfelvétel vagy sem, ahhoz, hogy sejtsük mi játszódhatott le ott.

knimbus4 2008.04.14. 00:33:43

Végül is "sajnos" mindegy, hogy 73 mp. vagy 173, több - kevesebb.
Visszatérve a g ruhára, nem visszaszorítja a vért, hanem nem engedi leszaladni-kiszaladni az említett végtagokba -ból, szervekbe -ből. Tömlők fújódnak fel ütőeres és visszeres erek csomópontjában, környékén melyek ezt megakadályozzák. Végül, ez is mindegy.
A nem mindegy az, hogy miért is hallottál volna a légzéstechnikáról, ha nem műrepültél keményen, soha. A szürke vakságot és más véráramlás gátlása-abnormitása miatt bekövetkező korlátozást, akár ájulást is meg lehet vele akadályozni illetve mérsékelni.
Nem tudni-mi nem tudjuk, hogy akár csak pár mp-re, de a robbanáskor, mekkora gyorsulás volt a kabinon? Ha meghaladta többszörösen a 10 g-t, már akármi történhetett ott is. Ha nem, akkor a vízfelületbe csapódáskor, ez biztos bekövetkezett. Gondolj bele, hogy egy hídról vízbe ugorva sem a zuhanás végez az emberrel, hanem a becsapódás. A gyorsulás, esetünkben a lassulás, ami rossz kifejezés rá de a hatásmechanizmusa ugyan az.
Ja igen. A negatív g ellen ugyanúgy véd a g ruha, meg a légzéstechnika.
+, - műrep. figura előtt, közben sok kis apró-néha nagy levegő vétel, benttart, próbálod kifújni, de nem nyitod sem a szádat sem az orrodat, vagyis csak az izmok feszűlnek, elzárva az ereket, helyettesítve a g ruha tömlőit. Igaz, hogy rengeteg energiát emészt, és nem olyan tökéletes, mint a ruha, de akár egy átlagember gyorsulás tűrését is nagyságrendekkel emeli. Szépen megtanulható.
Nem tudománykodom. Kipróbáltam sokszor.

[imi] · http://twitter.com/forgoimi 2008.04.14. 01:55:03

knimbus4: Ez az a "jelenség" amit meg lehet figyelni pl Besenyei Péter belső kamerafelvételein is verseny közben? Ő is csinál ilyen érdekes levegővételeket és kifújásokat / visszatartásokat.

knimbus4 2008.04.15. 20:29:45

imi: Igen. Én is tőle tanultam.:-)
süti beállítások módosítása